Abstracts Onderzoeksgroep Simulatie
Simulatie van Art-Patient Communicatie middels een
Non-Lineair Model
William Verheul, NIVEL
Cor van Dijkum, Universiteit Utrecht
Jozien Bensing, NIVEL, Universiteit Utrecht
Art-patient communicatie kenmerkt zich
door een dyadische interactie tussen twee personen waarbij de rollen en de
inhoud van het gesprek zich volgens bepaalde regels gedragen. Dit is een
uitermate complex proces, waarbij verschillende onderdelen van deze interactie
zich door de tijd heen niet lineair gedragen. Om causale relaties tussen
verschillende onderdelen van de arts-patient communicatie te onderzoeken, wordt
in dit onderzoek getracht de communicatie van een consult te simuleren met een
non-lineair model.
Een steekproef van 102 video's van huisartsconsulten over
hypertensie is geanalyseerd met een systeem waarin elke verbale uiting van arts
en patiënt in elkaar uitsluitende categorieën is ingedeeld. Uiteindelijk is
alle verbale communicatie ondergebracht in vier categorieën welke apart zijn
gecodeerd voor arts en patiënt, namelijk faciliterende, controlerende,
instrumentele biomedische en instrumentele psychosociale communicatie. Op basis
van hypotheses over causale relaties tussen de categorieën en de tijd binnen
het consult is met behulp van modeleer- en simulatieprogramma STELLA een
non-lineair model opgebouwd waarmee wordt getracht het voorkomen van deze
categorieën door de tijd binnen het consult te simuleren. Het model wordt
vergeleken met de data uit de hypertensie consulten en problemen en mogelijke
aanpassingen voor dit simulatiemodel zullen worden besproken.
Dynamic modelling of second language
acquisition
Anna Scheele, Institute for the Study of Education and Development in
Childhood and Adolescence, Utrecht University
Cor van Dijkum, Department op Methodology and
Statistics, Utrecht University
According to the Dutch Social and Cultural Planning
Office’s annual survey on integration (SCP 2005) immigrant children
consistently fall behind in their language development. When entering primary
school, Turkish-Dutch and Moroccan-Berber-Dutch children have to switch to a
Dutch monolingual language context. At that time, their Dutch language
development is behind that of their Dutch non-immigrant classmates. Most of
them are unable to compensate for this language delay during their primary
education: Turkish and Moroccan children leave primary school with a language
delay of two to two and a half years. Despite this persistent language delay,
little research has been done on its origins.
To gain more insight in the process of second language
acquisition of these immigrant children, a dynamic model will be introduced
which simulates the language development of monolingual Turkish-Dutch and
Moroccan-Berber-Dutch children that experience an abrupt increase of second
language input upon school entrance. The model is based on a dynamic model of
cognitive growth, which was initiated by Van Geert (1991) and extended by
Eckstein (2000) to take into account the impact of external driving forces.
This model has been taken a step further to analyse two developing language
systems, by introducing Prigogine’s principle of competition for shared
resources.