Abstracts Onderzoeksgroep Simulatie

 

 

 

Simulatie van Art-Patient Communicatie middels een Non-Lineair Model
William Verheul, NIVEL

Cor van Dijkum, Universiteit Utrecht

Jozien Bensing, NIVEL, Universiteit Utrecht


Art-patient communicatie kenmerkt zich door een dyadische interactie tussen twee personen waarbij de rollen en de inhoud van het gesprek zich volgens bepaalde regels gedragen. Dit is een uitermate complex proces, waarbij verschillende onderdelen van deze interactie zich door de tijd heen niet lineair gedragen. Om causale relaties tussen verschillende onderdelen van de arts-patient communicatie te onderzoeken, wordt in dit onderzoek getracht de communicatie van een consult te simuleren met een non-lineair model.

Een steekproef van 102 video's van huisartsconsulten over hypertensie is geanalyseerd met een systeem waarin elke verbale uiting van arts en patiënt in elkaar uitsluitende categorieën is ingedeeld. Uiteindelijk is alle verbale communicatie ondergebracht in vier categorieën welke apart zijn gecodeerd voor arts en patiënt, namelijk faciliterende, controlerende, instrumentele biomedische en instrumentele psychosociale communicatie. Op basis van hypotheses over causale relaties tussen de categorieën en de tijd binnen het consult is met behulp van modeleer- en simulatieprogramma STELLA een non-lineair model opgebouwd waarmee wordt getracht het voorkomen van deze categorieën door de tijd binnen het consult te simuleren. Het model wordt vergeleken met de data uit de hypertensie consulten en problemen en mogelijke aanpassingen voor dit simulatiemodel zullen worden besproken.

 

 

Dynamic modelling of second language acquisition

Anna Scheele, Institute for the Study of Education and Development in Childhood and Adolescence,  Utrecht University

Cor van Dijkum, Department op Methodology and Statistics, Utrecht University

 

 

According to the Dutch Social and Cultural Planning Office’s annual survey on integration (SCP 2005) immigrant children consistently fall behind in their language development. When entering primary school, Turkish-Dutch and Moroccan-Berber-Dutch children have to switch to a Dutch monolingual language context. At that time, their Dutch language development is behind that of their Dutch non-immigrant classmates. Most of them are unable to compensate for this language delay during their primary education: Turkish and Moroccan children leave primary school with a language delay of two to two and a half years. Despite this persistent language delay, little research has been done on its origins.

To gain more insight in the process of second language acquisition of these immigrant children, a dynamic model will be introduced which simulates the language development of monolingual Turkish-Dutch and Moroccan-Berber-Dutch children that experience an abrupt increase of second language input upon school entrance. The model is based on a dynamic model of cognitive growth, which was initiated by Van Geert (1991) and extended by Eckstein (2000) to take into account the impact of external driving forces. This model has been taken a step further to analyse two developing language systems, by introducing Prigogine’s principle of competition for shared resources.